Λιανική Κατανάλωση & Δίκτυα Διανομής: Ψηφιοποίηση των Σούπερ Μάρκετ και νέες Τεχνολογίες, Προοπτικές και Προκλήσεις

Πρόσφατα έχει ξεκινήσει στην ιταλική αγορά λιανικών πωλήσεων μια δημόσια συζήτηση για τον τρόπο λειτουργίας των σούπερ μάρκετ, τα οποία πρόκειται να υποστούν ριζικές αλλαγές, καθώς οι νέες τεχνολογίες φέρνουν επανάσταση στον τρόπο κατανάλωσης. Από το 2025 και μετά, οι καταναλωτές θα αντιμετωπίσουν νέες, πιο αυτοματοποιημένες και ψηφιακές εμπειρίες κατά την επίσκεψή τους στα ιταλικά σούπερ μάρκετ, που υπόσχονται να κάνουν τις αγορές τους πιο γρήγορα και άνετα. Ωστόσο, αυτή η τεχνολογική εξέλιξη εγείρει και ορισμένα ηθικά και κοινωνικά ζητήματα. Ειδικότερα:
1. Ψηφιοποίηση των Σούπερ Μάρκετ: Η παραδοσιακή διαδικασία αγοράς τροφίμων μετασχηματίζεται με την εισαγωγή «έξυπνων» καροτσιών και τη χρήση τεχνολογιών όπως το NFC (Near Field Communication) και οι κωδικοί QR. Αυτές οι καινοτομίες επιτρέπουν στους καταναλωτές να ξεκλειδώνουν τα καροτσάκια τους μέσω smartphone και να καταγράφουν αυτόματα τα προϊόντα που τοποθετούνται μέσα σε αυτά. Η σημαντική αυτή αλλαγή αφαιρεί την ανάγκη για φυσική αλληλεπίδραση στο ταμείο, καθώς οι πληρωμές μπορούν να γίνονται μέσω των κινητών συσκευών, χωρίς καθυστερήσεις. Με τη βοήθεια της αυτοματοποίησης, περιορίζονται οι
ουρές στα ταμεία, προσφέροντας στους καταναλωτές μια πιο γρήγορη και απρόσκοπτη εμπειρία αγορών.
2. Αλλαγές στον Εργασιακό Τομέα: Παράλληλα με τα πλεονεκτήματα, αυτή η ψηφιοποίηση δημιουργεί προκλήσεις για τους εργαζόμενους στα σούπερ μάρκετ. Η αυτοματοποίηση μπορεί να μειώσει τη ζήτηση υπαλλήλων στα ταμία, κάτι που δημιουργεί ανησυχίες σχετικά με τη μείωση των θέσεων εργασίας στον τομέα.
Αν και η τεχνολογία μπορεί να απλοποιήσει την καθημερινότητα των καταναλωτών, οι συνέπειες για τους εργαζόμενους είναι σημαντικές και πολλοί πιστεύουν ότι πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη.
3. Εξατομικευμένες Εμπειρίες και Προκλήσεις Ιδιωτικότητας: Οι έξυπνες αγορές θα επιτρέψουν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να καταγράφουν τις καταναλωτικές συνήθειες με μεγαλύτερη ακρίβεια, επιτρέποντας την ανάπτυξη εξατομικευμένων προσφορών. Αυτή η εξέλιξη μπορεί να ενθουσιάσει πολλούς καταναλωτές, που θα λαμβάνουν προτάσεις προϊόντων και εκπτώσεις που ανταποκρίνονται στις προσωπικές τους προτιμήσεις.Ωστόσο, η δυνατότητα παρακολούθησης και ανάλυσης των αγορών θέτει ζητήματα προστασίας της ιδιωτικότητας. Πολλοί καταναλωτές φαίνεται να ανησυχούν για τον όγκο των προσωπικών δεδομένων που θα μοιράζονται με τις εταιρείες, καθώς η τεχνολογία αυτή προσφέρει συνεχή πρόσβαση στις συνήθειές τους.
4. Το Μέλλον των Σούπερ Μάρκετ: Το μέλλον των σούπερ μάρκετ αναμφίβολα θα είναι πιο ψηφιακό και τεχνολογικά προηγμένο, με έμφαση στην ταχύτητα και την ευκολία. Η μετάβαση αυτή μπορεί να βελτιώσει τη συνολική εμπειρία αγορών, αλλά δημιουργεί και αβεβαιότητες σχετικά με την απώλεια θέσεων εργασίας και την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Καθώς η τεχνολογία προχωρά, η πρόκληση είναι να βρεθεί η ισορροπία μεταξύ των πλεονεκτημάτων της αυτοματοποίησης και της ανάγκης για διασφάλιση της προστασίας της ιδιωτικότητας και της διατήρησης των θέσεων εργασίας. Το μέλλον των σούπερ μάρκετ μπορεί να είναι πιο ψηφιακό, αλλά οι κοινωνικές επιπτώσεις αυτού του μετασχηματισμού θα παραμένουν αντικείμενο συζήτησης για πολλά χρόνια ακόμα.
5. Τι ισχύει ήδη στο Μιλάνο: Ειδικότερα, στο ως άνω πλαίσιο, η πόλη του Μιλάνου αποτελεί το κέντρο πιλοτικών εφαρμογών για τα έξυπνα σούπερ μάρκετ, με καινοτομίες που αλλάζουν τον τρόπο αγορών. Συγκεκριμένα, ενδεικτικά αναφέρεται ότι, η αλυσίδα Coop έχει θέση σε λειτουργία ένα υπερσύγχρονο σούπερ μάρκετ στο εμπορικό κέντρο Bicocca Village, το οποίο χρησιμοποιεί προηγμένες τεχνολογίες όπως επαυξημένη πραγματικότητα και διαδραστικούς πίνακες για την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τα προϊόντα. Αυτή η πρωτοβουλία βασίζεται στην ιδέα του “Supermarket ofSupermarket of the Future”Supermarket of, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2015 στην Expo του Μιλάνου.
Η τεχνολογία σε αυτό το κατάστημα επιτρέπει στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με την προέλευση των προϊόντων, τις διατροφικές αξίες, ακόμα και τον αντίκτυπο στο περιβάλλον. Με τη χρήση αισθητήρων και συστημάτων παρακολούθησης κίνησης, οι καταναλωτές μπορούν να μαθαίνουν λεπτομέρειες για κάθε προϊόν απλώς περνώντας το χέρι τους από πάνω του. Επίσης, έχουν στη διάθεσή τους διαδραστικά τοτέμ με οθόνες αφής και μια γιγαντο-οθόνη (videowall) 20 μέτρων για πρόσθετες πληροφορίες.
Στόχος αυτής της καινοτομίας είναι η προώθηση βιώσιμης κατανάλωσης και η ευαισθητοποίηση των πελατών γύρω από την αλυσίδα εφοδιασμού και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ο χώρος είναι σχεδιασμένος για να προσφέρει μια φιλική και ευχάριστη εμπειρία αγορών, συνδυάζοντας την τεχνολογία με υλικά όπως το ξύλο για να δημιουργήσει ένα ζεστό και φιλόξενο περιβάλλον.
Αυτή η πιλοτική εφαρμογή θεωρείται το μέλλον των αγορών, με έμφαση στη διαφάνεια και τη βιωσιμότητα.
Via Maddalena 9, 20122 Milano, Italia
Tel.: +39 02 72095 543 , e-mail: ecocom-milano@mfa.gr